Szkolny projekt miejski
“Życzliwa Częstochowa”
Edycja II
“Rodzina to siła – szanujmy wspólne chwile,
twórzmy mocne więzi.”
Organizatorem szkolnego projektu miejskiego “Życzliwa Częstochowa” Edycja II pod
hasłem “Rodzina to siła – szanujmy wspólne chwile, twórzmy mocne więzi” była Szkoła
Podstawowa nr 2 im. K. K. Baczyńskiego w Częstochowie jego koordynatorami zostały
p. Emilia Jurczyńska oraz p. Edyta Szeląg. Projekt skierowano do uczniów z klas 1-III i
IV-VIII szkół podstawowych w Częstochowie. Trwał od 13 do 22 listopada. Wybór daty nie
był przypadkowy, akcja trwała w czasie obchodów Międzynarodowego Dnia Tolerancji oraz
Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień. Projekt miał na celu przede wszystkim
budowanie obrazu szkoły jako miejsca życzliwego. Poprzez działania zawarte w projekcie
uczniowie kształtowali u siebie postawę życzliwości i tolerancji. Idea tegorocznej edycji
podkreślała rolę rodzin i wpływów międzypokoleniowych w budowanie społeczności oraz
kształtowanie dzieci i młodzieży.
Do projektu dołączyło szerokie grono placówek z naszego miasta – 18 szkół
podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 30 im. por. Michała Brzeskiego, Szkoła Podstawowa
nr 12 im. Bolesława Chrobrego, Szkoła Podstawowa nr 37 im. Jana Pawła II, Szkoła
Podstawowa nr 38 im. Ludwika Zamenhofa, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Gabriela
Narutowicza, Szkoła Podstawowa nr 49 im. Janusza Kusocińskiego, Szkoła Podstawowa
nr 19 im. Juliana Tuwima, Szkoła Podstawowa nr 46 im. Stefana Żeromskiego, Szkoła
Podstawowa nr 13 im. Kornela Makuszyńskiego, Szkoła Podstawowa nr 50 im. gen.
Władysława Sikorskiego, Szkoła Podstawowa nr 16 im. Bolesława Chrobrego, Szkoła
Podstawowa nr 26 im. Tadeusza Kościuszki, Szkoła Podstawowa nr 25 im. Stanisława
Staszica, Szkoła Podstawowa nr 24 im. Jana Marcina Szancera, Szkoła Podstawowa
32 im. Jerzego Dudy-Gracza, Szkoła Podstawowa nr 14 im. Henryka Sienkiewicza, Szkoła
Podstawowa nr 34 im. Aleksandra Fredry, Szkoła Podstawowa nr 2 im. K. K. Baczyńskiego
oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Rędzinach.
Cele projektu: zwiększenie świadomości uczniów na temat różnorodności
w społeczeństwie oraz rozwijanie w nich umiejętności zrozumienia i akceptacji różnic,
kształtowanie postawy życzliwości i tolerancji wobec innych, poprawa samopoczucia,
budowanie pozytywnego obrazu szkoły, integracja rodziców, nauczycieli oraz uczniów,
budowanie dobrych relacji z opiekunami uczniów SP w Częstochowie, budowanie dobrych
relacji między uczniami, wzbudzenie motywacji do działania, niwelowanie stresu
związanego z obowiązkiem szkolnym, uczenie ponadczasowych wartości oraz wzajemnego
szacunku, wzmacnianie więzi rodzinnych, wspieranie komunikacji międzypokoleniowej.
Szkoły biorące udział w wydarzeniu miały za zadanie zrealizować minimum cztery
z zaproponowanych zadań. Wiele z nich wykazało się kreatywnością i przeprowadziło także
inne działania wpisujące się w ideę projektu. Zadania proponowane do zrealizowania to
między innymi: rodzinne zajęcia sportowe lub warsztaty kreatywne, rodzinne historie moje
dzieciństwo i młodość, lekcja wychowawcza “Szacunek między pokoleniami”, zakodowani
i wiele innych. Działania w pełni angażowału uczniów, pracowników oraz rodziców
i przybliżyły im sylwetkę osoby tolerancyjnej i życzliwej, zachęcały do miłych gestów.
W ramach projektu przeprowadzono cztery konkursy: konkurs techniczny “Moje
drzewo genealogiczne. Moja historia”, konkurs plastyczny “W rodzinie siła”, konkurs
fotograficzny “Rodzina w kadrze” oraz konkurs recytatorski “Między pokoleniami.. słowa
o rodzinie”. Konkursy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony szkół biorących
udział w projekcie. Podczas Akademii podsumowującej projekt przygotowanej przez Szkołę
Podstawową nr 2 im. K. K. Baczyńskiego nagrodzono uczestników konkursów oraz
wręczono podziękowania koordynatorom szkół włączających się w ideę inicjatywy. Projekt
zyskał rozgłos dzięki publikacjom w lokalnych mediach i prasie.
W realizację projektu włączyli się przedstawiciele różnych instytucji działających w
naszym mieście między innymi przedstawiciele kultury i sportu. Podobnie jak szkoły
odpowiedzieli na pytanie “Czym jest dla nich rodzina?”. Ich odpowiedzi zostały umieszczone
w “Księdze Życzliwej Częstochowy”, która była formą podsumowania projektu oraz została
przekazana włodarzom miasta.