ul. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego 2a, 42-224 Częstochowa

Laboratoria przyszłości

Laboratoria przyszłości

Na kole kulinarnym spotykamy się raz na dwa tygodnie, gdzie przygotowujemy potrawy, desery według nowoczesnych przepisów. W listopadzie i grudniu przygotowaliśmy już koktajl czekoladowo-orzechowy i jeża z koreczków. Zapoznaliśmy się także z witaminami zawartymi w owocach, które w okresie zimy są bardzo ważne w naszym menu. Uczyliśmy się również, jak prawidłowo nakryć stół na większe przyjęcie (Wigilię, Sylwestra, Nowy Rok).

Gotowanie to umiejętność, którą może posiąść każdy. Podczas zajęć koła kulinarnego uczniowie naszej szkoły mają okazję nauczyć się przygotowywać posiłki szybko, prosto  i smacznie. Dzieci poznają tajniki przygotowywania różnych potraw oraz kulturalnego ich podawania i spożywania. Podczas prac kuchennych, w trosce o zdrowie, dużo uwagi zostaje poświęcone na przestrzeganie zasad BHP oraz używanie różnorodnych produktów spożywczych. W tym miesiącu przygotowaliśmy już: gofry, tortillę z serem i warzywami oraz szaszłyki z owoców. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z obsługą tostera/gofrownicy. Każde zajęcia kończą się wspólną konsumpcją przygotowywanych potraw.

W roku szkolnym 2023/2024 w kole kulinarnym prowadzonym przez panią mgr Patrycję Ryl uczestniczy 9 uczniów z klasy 1a. Zajęcia odbywają się w poniedziałki co dwa tygodnie w wymiarze 2 godzin. Wychowankowie w trakcie pierwszych zajęć kulinarnych zapoznali się z regulaminem, zasadami bezpieczeństwa i higieny jakie panują w kuchni podczas przygotowywania posiłków. Kolejnym ważnym punktem było przedstawienie im zasad zdrowego żywienia i racjonalnego odżywiania się oraz wdrożenie ich do stosowania zasad żywienia. Następnie członkowie kółka kulinarnego zapoznali się z programem  i tematyką zajęć jaka będzie realizowana podczas zajęć kulinarnych. W trakcie pogadanki na temat przepisów kulinarnych, uczniowie wyrazili chęć wykonania swoich ulubionych potraw. Zapoznali się z ciekawymi metodami przygotowania i dekorowania kanapek oraz sałatek warzywnych. Poznali również ciekawe przepisy jak w łatwy i szybki sposób przygotować sałatkę z owoców i warzyw. Najwięcej przyjemności sprawiała uczniom degustacja  ich własnych dań (m. in. kanapek, tostów)   i wdrażanie własnych pomysłów podczas zajęć. Efektem pracy było zachęcenie ich do pracy zespołowej, nauka cierpliwości.

Uczniowie klas 3a i 3b biorą udział w zajęciach podczas których korzystają z klocków Lego Spike Essential i Lego BricQ zakupionych w projekcjie Laboratoria Przyszłości.

Zajęcia z Laboratoriów Przyszłości, podczas których mamy okazję pracować z zestawami Lego Spike Essential i Lego BricQ, sa niezwykle inspirujące i edukacyjne. Zastosowanie klocków Lego w połączeniu z technologią Spike Essential otwiera przed nami fascynujący świat programowania i robotyki.

Podczas zajęć uczestnicy mieli okazję nie tylko rozwijać swoje umiejętności konstrukcyjne, ale także zgłębiać tajniki programowania, korzystając z intuicyjnego interfejsu. Zadania związane z programowaniem robotów Lego Spike Essential pozwoliły na zdobycie praktycznej wiedzy z obszaru informatyki, jednocześnie rozwijając umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.

Wprowadzenie do świata Lego BricQ dodatkowo wzbogaciło nasze doświadczenia. Klocki te, specjalnie zaprojektowane do wspierania nauki matematyki, rozwijają kreatywność i umiejętności rozwiązywania problemów. Zabawa klockami Lego BricQ nie tylko angażuje uczestników, ale również zachęca do eksperymentowania i tworzenia własnych, unikalnych konstrukcji.

Zestaw LEGO Education BricQ Motion Essential jest doskonałym narzędziem do wykorzystania w szkole. Został specjalnie zaprojektowany, aby pomóc uczniom w nauce nauk ścisłych i technologii poprzez zabawę z klockami LEGO. Zestaw BricQ Motion Essential składa się z różnych elementów, w tym klocków, opon, łańcuchów i innych elementów mechanicznych, które można używać do budowania różnych modeli i maszyn. Każdy zestaw zawiera instrukcje, które pomagają uczniom zbudować modele, a także inspiracje do eksperymentowania i tworzenia własnych konstrukcji. Jedną z najważniejszych zalet zestawu BricQ Motion Essential jest to, że rozwija umiejętności STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) u uczniów. W zestawie BricQ Motion Essential znajdują się również karty zadań, które pomagają uczniom w rozwiązywaniu problemów i ćwiczeniach praktycznych. Dzięki temu mogą rozwijać umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy zespołowej i kreatywności.

Zestaw Lego Spike Essential to zestaw edukacyjny dla dzieci, którego celem jest nauka podstaw programowania oraz umiejętności kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Zestaw składa się z klocków Lego, specjalnych czujników i programowalnego klocka, który pozwala na sterowanie i programowanie różnych modeli robotów.

W ramach zestawu Lego Spike Essential, dzieci uczą się podstawowych koncepcji programowania, takich jak instrukcje warunkowe, pętle i zmienne. Mogą także eksperymentować z różnymi projektami i rozwiązywać różne problemy, np. projektując i programując robota, który ma za zadanie przeprowadzenie wyścigu lub pokonanie przeszkód na trasie.

Zestaw ten rozwija również kreatywność i innowacyjne myślenie, zachęcając dzieci do eksperymentowania z różnymi projektami i pomysłami oraz do wykorzystania kreatywnych rozwiązań w celu osiągnięcia celów.

Lego Spike Essential jest zalecany dla dzieci w wieku od 6 do 10 lat, jednak może być także stosowany w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych, jako narzędzie do nauki programowania i rozwoju kreatywności.




„Koktajl mleczno-owocowy”

Wszystkie dzieci dobrze wiedzą, że aby być zdrowym, należy zdrowo się odżywiać. Oznacza to, że należy spożywać duże ilości owoców i warzyw. Ponieważ rozpoczął się sezon truskawkowy właśnie te smaczne i zdrowe owoce uczniowie wykorzystali do wykonania zdrowego napoju. Przed przystąpieniem do pracy dzieci zapoznały się z urządzeniem do robienia koktajlu-blenderem oraz jego działaniem. Utrwaliły zasady bezpieczeństwa oraz dokładnie umyły ręce, następnie rozdrabniały truskawki z odrobiną cukru i jogurtu naturalnego. Jego bazą były pyszne polskie truskawki i mleko. Najprzyjemniejsza część zajęć to oczywiście degustacja. Dzieci dzieliły się wrażeniami smakowymi, niektóre prosiły o dokładkę. Truskawki, które nie tylko pięknie pachną, wyglądają i smakują, ale przede wszystkim są zdrowe! Przygotowanie koktajlu sprawiło dzieciom dużo radości. Było pysznie i zdrowo. Koktajl truskawkowy będzie doskonałym uzupełnieniem diety w tak upalne dni. 

W roku szkolnym 2022/2023 w sekcji kulinarnej uczestniczyło 12 wychowanków.
Wychowankowie w trakcie pierwszych zajęć kulinarnych zapoznali się z regulaminem, zasadami bezpieczeństwa i higieny, jakie panują w kuchni podczas przygotowywania posiłków. Kolejnym ważnym punktem było przedstawienie im zasad zdrowego żywienia i racjonalnego odżywiania się oraz wdrożenie ich do stosowania zasad żywienia. Następnie członkowie sekcji kulinarnej zapoznali się z programem i tematyką zajęć jaka będzie realizowana podczas zajęć kulinarnych. W trakcie pogadanki na temat przepisów kulinarnych, wychowankowie wyrazili chęć wykonania swoich ulubionych potraw. Wychowankowie zapoznali się z ciekawymi metodami przygotowania i dekorowania kanapek wiosennych. Poznali również ciekawe przepisy jak w łatwy i szybki sposób przygotować sałatkę z owoców i warzyw. Ciekawą inspiracją dla członków sekcji kulinarnej okazała się tematyka zajęć poświęcona dekorowaniu i nakrywaniu stołów na przeróżne okazję takie jak Wigilia, Wielkanoc czy urodziny kolegów z grupy. Pogadanka na temat tradycji i obyczajów kulinarnych w Polsce cieszyła się dużym zainteresowaniem dzieci. Wychowankowie w sposób aktywny uczestniczyli w zajęciach kulinarnych, najwięcej przyjemności sprawiało im degustacja i wdrażanie własnych pomysłów podczas zajęć. Efektem pracy było:

– wdrożenie ich do pracy zespołowej,

– nauka cierpliwości.

„Wiosenne kanapki”

Kanapki – pojawiają się na naszych stołach niemal codziennie, ale czy zawsze dzieci chętnie je zjadają? Na zajęciach kulinarnych dzieci wykonywały własne wiosenne kanapki. Były kolorowe,a przede wszystkim smaczne i zdrowe, z warzywami, serem, wędliną, co kto lubi. Tym razem dzieci uczyły się układać produkty żywieniowe na kształt zwierzątek: kotków, rybek, prosiaczków. Zdrowe nie musi być nudne!

„Wielkanocne dania dla dzieci”

W miłej przedświątecznej atmosferze mieliśmy okazję rozmawiać o tradycjach i zwyczajach świątecznych panujących w naszych domach. Śniadanie wielkanocne to dla wielu z nas najważniejszy posiłek wielkanocny. Wszyscy chcemy, żeby upłynął w miłej świątecznej atmosferze. Niestety najmłodsi członkowie rodziny niechętnie sięgają po potrawy na wielkanocnym stole. Co zatem przygotować, żeby śniadanie wielkanocne dla dzieci również było przyjemnością? Podczas naszych przedświątecznych zajęć kulinarnych uczniowie robili m.in. kanapki  z motywem zajączka wielkanocnego wykonanego z szynki, sałaty, marchewki.

„Szaszłyki owocowo-warzywne”

Owoce są źródłem witamin, dlatego na zajęciach zachęcamy dzieci do ich spożywania. Najlepszym sposobem na przekonanie uczniów do spożywania owoców są działania praktyczne, dzięki którym dzieci zrobiły pyszne owocowe szaszłyki. Uczniowie samodzielnie kroili swoje ulubione owoce i nadziewali je na drewniane patyczki. Praca zakończyła się degustacją. Po skończonych zajęciach wszyscy uczniowie ze smakiem zjedli owocowe przysmaki. Dzieciom bardzo smakowała własnoręcznie wykonana potrawa. Przygotowanie szaszłyków dało wszystkim wiele satysfakcji i radości.

„Wiosenne biedronki na talerzu”

Wiosna przyniosła ze sobą słońce, nowalijki i nowe smaki. Tematem zajęć były wiosenne biedronki na mini kanapkach wykonane z pomidorów koktajlowych i czarnych oliwek. Dania wyglądały pięknie i apetycznie na talerzyku.

Uczniowie na pierwszych zajęciach w tym semestrze powtórzyli zasady BHP w pracowni kulinarnej. Nowi uczniowie zapoznali się z organizacją zajęć. Zajęcia kończyły się wspólną konsumpcją przygotowywanych potraw. Wzrosły u uczniów kompetencje w zakresie prawidłowego odżywiania. Uczniowie potrafili dobrać i skomponować dietę dla swoich potrzeb:

– „Koktajl warzywno-owocowy”,

– „Gofry z bitą śmietaną i owocami”.

Uczniowie w tym miesiącu realizowali założone na kole kulinarnym cele związane m. in. ze zgłębianiem zasad higieny żywienia, bezpieczeństwa podczas realizacji zajęć w pracowni kulinarnej, rozpoznawaniu zagrożeń związanych z niewłaściwą obsługą urządzeń mechanicznych   w kuchni. Celem zajęć było zainteresowanie uczniów kulinariami w ścisłym związku ze zdrowiem, kształtowanie prozdrowotnych nawyków, dostarczenie wiedzy z zakresu żywienia, kładąc szczególny nacisk na zróżnicowanie zbilansowanej diety pod względem odżywczym, wdrażanie do samodzielności w przygotowaniu posiłków. Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat właściwego odżywiania, jego wpływu na prawidłowy ogólny rozwój młodego człowieka, nauczyli się wybierać dla siebie prawidłowe potrawy. Na kolejnych zajęciach uczniowie wykonywali potrawy według ustalonego harmonogramu: „Zwierzaki – cudaki” – wykonanie zwierząt z warzyw i owoców.

Na kole kulinarnym spotykamy się raz na dwa tygodnie, gdzie przygotowujemy potrawy, desery według nowoczesnych przepisów. W tym miesiącu przygotowaliśmy już Św. Mikołaja z wafla, bitej śmietany i truskawek. Zapoznaliśmy się także z witaminami zawartymi w owocach, które w okresie zimy są bardzo ważne w naszym menu. W tym miesiącu uczyliśmy się również, jak prawidłowo nakryć stół na większe przyjęcie (Wigilię, Sylwestra, Nowy Rok).

Uczniowie przygotowali w tym miesiącu: Jeża z koreczków, tortillę pełną witamin oraz zaprojektowali książkę kucharską ze swoimi ulubionymi przepisami.

Gotowanie to umiejętność, którą może posiąść każdy. Podczas zajęć koła kulinarnego uczniowie naszej szkoły mają okazję nauczyć się przygotowywać posiłki szybko, prosto  i smacznie. Dzieci poznają tajniki przygotowywania różnych potraw oraz kulturalnego ich podawania i spożywania. Podczas prac kuchennych, w trosce o zdrowie, dużo uwagi zostaje poświęcone na przestrzeganie zasad BHP oraz używanie różnorodnych produktów spożywczych. W tym miesiącu przygotowaliśmy już: tosty z szynką i warzywami oraz deser jogurtowy z  orzechami. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z obsługą tostera oraz blendera. Każde zajęcia kończą się wspólną konsumpcją przygotowywanych potraw.

W roku szkolnym 2022/2023 w kole kulinarnym prowadzonym przez panią mgr Patrycję Ryl uczestniczy 12 uczniów. Zajęcia odbywają się w środy co dwa tygodnie w wymiarze 2 godzin.
Wychowankowie w trakcie pierwszych zajęć kulinarnych zapoznali się z regulaminem, zasadami bezpieczeństwa i higieny jakie panują w kuchni podczas przygotowywania posiłków.
 Kolejnym ważnym punktem było przedstawienie im zasad zdrowego żywienia i racjonalnego odżywiania się. Następnie członkowie kółka kulinarnego zapoznali się z programem i tematyką zajęć jaka będzie realizowana podczas zajęć praktycznych w szkolnej kuchni. W trakcie pogadanki na temat przepisów kulinarnych, uczniowie wyrazili chęć wykonania swoich ulubionych potraw. Zapoznali się z ciekawymi metodami przygotowania i dekorowania kanapek oraz sałatek warzywnych. Poznali również ciekawe przepisy, np. jak w łatwy i szybki sposób  przygotować sałatki z owoców i warzyw. Najwięcej przyjemności sprawiała uczniom degustacja oraz wdrażanie własnych pomysłów podczas zajęć. Dodatkową korzyścią oprócz kreatywności było zachęcenie ich do pracy zespołowej, nauka staranności i cierpliwości.


Szkoła przystąpiła do rządowego programu Laboratoria Przyszłości, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Wniosek został przyjęty do realizacji na sumę 141600 zł.

W szkole zostało zaplanowane urządzenie i wyposażenie pracowni kulinarnej do wykorzystania przez uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych oraz lekcji techniki, zajęć z wychowawcą, do realizacji projektów dotyczących zdrowego żywienia oraz pracowni do zajęć z robotyki.

Na zajęciach z robotyki oraz lekcjach z informatyki uczniowie wykorzystają klocki Lego do budowania, tworzenia animacji, poznają podstawy programowania, rozwiną zdobyte umiejętności. Zapoznają się z działaniem drukarki 3 D oraz jej praktycznym zastosowaniem.

Sprzęt audiowizualny wykorzystany zostanie do sporządzania fotorelacji, filmów, prezentacji z uroczystości szkolnych, działań pozalekcyjnych oraz w pracy samorządu uczniowskiego.


W ramach realizacji programu do końca sierpnia 2022 r. wykorzystano pozostałe 36% przyznanych środków. Przeznaczono je na zakup:

– doposażenia pracowni kulinarnej;

– tabletów, ładowarek do klocków lego;

– klocków konstrukcyjnych;

– oprogramowania oraz innych materiałów eksploatacyjnych.

Zakupiony sprzęt został umieszczony i zabezpieczony w zamykanych szafach. Pracownie zostały wyposażone w meble (szafy, stoliki i regulowane krzesła).

Program Laboratoria Przyszłości zostanie wdrożony od 1 września 2022 r. Zakupiony sprzęt będzie zastosowany na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych, specjalistycznych, rewalidacyjnych.


Do końca 2021 r. wykorzystano 64% przyznanych środków. Zakupiono:

– zestaw podstawowy wg katalogu Laboratoria Przyszłości, w skład którego weszły: drukarka 3D z laptopem i filamentami, mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami, cyfrowa kamera/aparat z akcesoriami, statyw z akcesoriami, mikroport, oświetlenie do realizacji nagrań, mikrofon, gimbal, lutownica;

– elementy wyposażenia pracowni kulinarnej;

– zestawy klocków Lego BricQ, Prime, Essential

– tablice białe jezdne.

Skip to content